עברית  |  English  |  Russian  |  French  |  
הלכות שנת האבל  |  סקר מחירים  |  לקוחות ממליצים  |  מצבות באריאל  |  מצבות באורנית  |  מצבות ברחובות  |  מודעות אבל  |  חידוש אותיות  |  שיפוץ מצבות  |  אותיות ועיטורים  |  מצבות בנס ציונה  |  מצבות בירקון  |  מצבות בחדיד  |  מצבות בנחלת יצחק  |  מצבות בחן  |  מצבות קריית שאול  |  מצבות רמת השרון  |  ברקת מצבות רעננה  |  מצ' מזכרת בתיה  |  מצבות בלוד  |  מצ' כפר שמריהו  |  מצבות בכפר יונה  |  מצבות בכפר סבא  |  מצבות ביהוד  |  מצבות ביבנה  |  מצ' חולון בת ים  |  מצבות בהרצליה  |  מצ' הוד השרון  |  מצבות בגן יבנה  |  מצבות בבני עייש  |  מצבות בבית דגן  |  מצ' בני ברק ויז'ניץ  |  מצבות בבאר יעקב  |  מצבות בפתח תקווה-סגולה  |  מצבות בגדרה  |  מצבות בראשל'צ  |  מצבות באשקלון  |  מצבות באשדוד  |  מצבות באלקנה  |  מצ' אלפי מנשה  |  מצבות בברקן  |  מצבות אבן יהודה  |  מצבות ברמלה  |  מצבות מודיעין  |  אלבום מצבות משולבות  |  אלבום מצבות גרניט שחור  |  אלבום מצבות גרניט אדום  |  אלבום מצבות גרניט אפור-סארדו  |  אלבום מצבות שיש טורקי  |  אלבום מצבות שיש בולגרי  |  אלבום מצבות סלייב/שלהבת  |  אלבום מצבות אבן גלילית/חיפה  |  אלבום מצבות אבן חברון  |  אלבום מצבות בשילוב סלעים  |  אלבום מצבות סלעים  |  אלבום מצבות מיוחדות  |  שאלות נפוצות  |  קטלוג המצבות  |  כיתוב וחריטה  |  שירותים נוספים  |  הלכות  |  חידוש מצבות  |  מחירון  |  מחירים  |  אזורי שירות/בתי עלמין  |  אלבום מצבות קיר - סנהדרין  |  






דף הבית >> הלכות >> הלכות שנת האבל

דיני אבלות מפטירה ועד סוף השנה

אונן

כך מכונים קרובי הנפטר משעת פטירת אדם ועד קבורתו: אישה, בעל, בנים ובנות, אחים ואחיות והורים.

רק לאחר הקבורה נקראים אבלים.

על האונן מוטלות משימות הקשורות להכנות לקבורה והוא פטור ממצוות עשה ומתפילה.

בשעת אוכל פטור האונן מברכות אך מחוייב בנטילת ידיים.

האונן אסור באכילת בשר, שתיית יין ובלימוד תורה.

עד קבורת הנפטר האונן ישאר בנעליו/סנדליו הרגילים.

בשבת וחג לא מתקיימים דיני אונן והוא חייב בכל המצוות.

מועד הקבורה

אין להתעכב בקבורת נפטר שלא לצורך ואם קרוביו מגיעים מרחוק, מותר לעכב הקבורה אבל לא יותר מדי.
  • בירושלים נהוג לקבור המת ביום פטירה ויש להשתדל לקיים נוהג ירושליים בשאר המקומות.

לוויה

יש המקפידים להפריד בין גברים ונשים בשעת הלוויה וההספד, אלא שפס'ד קבע לאחרונה שמנהג זה הוא הפליה וחייב את חברת קדישא בפיצוי בת של נפטר ממנה נמנע הספד על אביה ל- פס'ד פיצוי לבת.

הספדים

מספידים ומשבחים הנפטר על מעשים טובים שעשה בחייו, ואין להוסיף יותר מדי. זוהי מצווה גדולה.

אין מספידים בערב שבת וחג לאחר חצות היום, בראשי חודש, בחודש ניסן, בחול המועד, בחנוכה, בי"ד וט"ו באדר ובימים שאסורים בתחנון.

קריעת בגד

האבלים מברכים בעמידה: ברוך אתה ה' אלוקינו מלך העולם דיין האמת! וקורעים בגד העליון לאורכו כ- 9 ס"מ.

בגד עליון ספרדים - חולצה. בגד עליון אשכנזים - גם מעיל.

על אב ואם קורעים מצד שמאל גם חולצה והגופיה.

על שאר קרובים קורעים מצד ימין.

יש נוהגים שנשים אינן קורעות.
ולנשים הנוהגות לקרוע - האשה אמורה לקרוע בצנעה.

יש נוהגים לקרוע בבית העלמין בטרם לקבורה, ויש נוהגים לאחר קבורה.

קבורה

מצווה להשתתף בכיסוי הקבר ואין מעבירים כלי עבודה מיד ליד.

אין לשכב על הקבר לאחר הקבורה, אבל טוב לבקש סליחה מהנפטר, להניח אבן או גוש עפר ביד שמאל על הקבר ולהוסיף "לך בשלום ותנוח בשלום, ותעמוד לגורלך לקץ הימין".

ביציאה רוחצים ידיים ולא מנגבים.

מפטירה ועד סוף ה"שבעה"

ניחום אבלים: יש האומרים מן השמים תנוחמו. ויש אומרים "שהמקום ינחם אתכם בתוך שאר אבלי ציון וירושלים".

האבל לא שואל בשלום אחרים, וכשאחרים שואלים בשלומו יענה בלחש ונענוע הראש.

רחיצה, בישום, קרמים ומשחות

לאבל מותר לשטוף רק פניו, ידיו ורגליו במים קרים.

האבל אסור בבשמים, משחות ושמנים לטיפוח. לרפואה ולצורך מיוחד כן מותר.

אסור להתאפר ולענוד תכשיטים. לכלה ולמשודכת מותר.

ישיבה על קרקע

ספרדים על שטיח או מזרן.

אשכנזים נוהגים לשבת על שרפרף נמוך.

מאכלי בשר ויין

לאבל מותרים בשר ויין כל שבעת ימי אבלות. אבל יש הנוהגים לאסור.

בשבת אוכלים בשר ושותים יין.

לימוד תורה

האבל אסור בלימוד תורה, אבל יכול לקרוא דברים הקשורים בצער והלכות אבלות ולשמוע דברי תורה.

מלאכה

האבל לא עוסק בשום מלאכה במשך כל השבוע וכמובן שאינו הולך לעבודה.

אם לאבל עסק עם שותף, צריך השותף לסגור העסק במשך השבוע ולעסוק במלאכה בצינעה בביתו.

באם לא ניתן לסגור את העסק יתייעץ האבל עם הרב ורצוי עוד בהיותו אונן.

עבודות הבית

אבלה שהיא אם הבית אסורה בכביסה, סריגה, תפירה, אך יכולה לעסוק בעבודות הבית כגון: בישול וניקיון או כיבוס בגדי תינוקות בלבד. ע'פ הנהוג צריכות שכנותיה לעשות דברים אלו.

שמחה והנאה

האבל לא ישתתף בשמחות ואירועים בהם שמחה ו/או הנאה.

מקום השבעה

הרצוי הוא "שבעה" בבית הנפטר, ובאין אפשרות לקיים שם מניין רצוי לשבת בבית המבוגר באחים, שיש שם מניין.

בבית השבעה מדליקים נר נשמה כל ה"שבעה" ומכסים מראות ותמונות.

חליצת נעליים

כשמגיעים האבלים לביתם, חולצים נעליהם ו/או נועלים נעלי גומי (ולא עור).

סעודת הבראה

האבלים אינם אוכלים משלהם בסעודה הראשונה, יהיו אלו שכניהם שיביאו להם מאכלים הנהוגים בסעודה ראשונה.

ספרדים נוהגים לזון האבלים בסעודה הראשונה בפת לחם, ביצים, זיתים ועוד ומוסרים לאבלים את הלחם בידם.

אשכנזים נוהגים לזון האבלים בסעודה ראשונה בקפה ועוגה בלבד.

תפילות ומצוות

האבלים חייבים בכל המצוות מלבד הנחת תפילין ביום הפטירה.

לעילוי נשמת הנפטר רצוי לערוך תפילה בביתו ולאמר שם דברי תורה. באם אין מניין, ישנם המתפללים ביחידות וישנם ההולכים לבית הכנסת בצנעה.

החלפת בגדים

במשך כל ימי ה"שבעה" אין מחליפים בגדים.

אם בגדי האבל מלוכלכים מאוד, מותר להחליפם בבבגדים שאינם חדשים ו/או מכובסים.

האבל על אביו או אמו שהחליף בגדיו צריך לקורעם שנית.

שבת

יום שישי, כשעתיים לפני כניסת השבת, יקום האבל מן הארץ. ירחץ פניו ידיו ורגליו במים קרים. יחליף את בגדיו העליונים לבגדים נקיים אך לא חדשים או מכובסים.

אם הבגד מכובס ימסרנו לאחר שילבש כחמש דקות, ינעל נעליו וילך לבית הכנסת.

יש נוהגים להתפלל בבית באבל בערב שבת. ויש נכנסים לביהכ"נ ב"בואי כלה".

אסור לאבל להציג אבילותו בשבת, רק בצינעה ימשיך אבילותו.

מיד במוצ'ש אחר הבדלה יחזור לאבילותו, אם לא נגמרו ה"שבעה".

חגים

אם בתוך זמן ה"שבעה" חל אחד מן החגים: ראש השנה, כיפורים, סוכות, פסח, שבועות, האבל יקום מעל הקרקע כשעה לפני החג ולא יחזור לשבת "שבעה".


מהשבעה עד סוף ה-"שנה"

אזכרה "שבעה" מונים שבעה ימי אבילות מיום הקבורה.אם ה"שבעה" החלה ביום הקבורה לפני שקיעת החמה, יום זה נחשב וצריכים לשבת עוד שישה ימים.

כך קמים מה-"שבעה" בבוקר יום השביעי אחרי תפילת שחרית שוטפים האבלים ידיהם, קמים ממושב ה"שבעה" ועולים לקבר.
  • יש הנוהגים לקיים סעודה בליל ה"שבעה" ולומר בה דברי תורה.
ספרדים נוהגים להגיע לבית האבלים לאמר "לא יבוא עוד שמשך וכו'" ואח"כ אוחזים בידם ולהקים האבלים.

מה בעלייה לקבר ב-"שבעה" ב-"שלושים" וב-"שנה".

טוב להביא עשרה אנשים, ולומר פסוקי תהילים מפרק קי"ט ו/או משניות לפי אותיות שם הנפטר ואח"כ לפי אותיות נשמ"ה. יש הנוהגים גם פרקים: ט"ז, י"ז, ל"ג, ע"ב, צ"א, ק"ד, ק"ל, מתהילים.

אח"כ יאמרו אשכבה וקדיש.

מצבה

את המצבה נוהגים להקים עד יום השלושים. 

בזמן ה-"שלושים"

בכל זמן ה-"שלושים" אין לובשים בגדים חדשים ו/או חולצה לבנה מכובסת ואין גוזזים ציפורניים.

אבל על אביו ואמו יתגלח ויסתפר מספר ימים אחרי שלושים יום כשיעירו לו חבריו.

אבל על קרובים שאיננם אם/אב יסתפר ביום ה"שלושים" ו/או בערב חג אם עברו ה"שבעה" ימי אבלות.

אחד עשרה חודש

יש הנוהגים לאמר קדיש במשך שנה.

ברוב העדות המנהג הוא להפסיק לאומרו אחרי 11 חודש.

יש נוהגים לעשות אזכרה ביום סיום אמירת הקדיש בסוף 11 חודש.

כל שנה הראשונה

בכל שנת האבל ישתדל האבל להתפלל כשליח ציבור, ובלבד שקולו נעים ונוח למתפללים.

אם אינו מתפלל כשליח ציבור, יקפיד לומר הקדישים ובמיוחד קדיש יתום.

במשך השנה הראשונה בני הנפטר לא ילכו לטיולים ולמקומות שמחה כגון מסיבה, חתונה, ברית, ל"ברית" עצמה - מותר.

בכל שנה נהוג לקיים אזכרה ולימוד לזכר הנפטר.

האזכרה:

מערב שבת הקודם ליום האזכרה מתחילים לומר קדיש וזאת עד יום האזכרה.

תאריך יום השנה הוא יום הפטירה ולא יום הקבורה.

ילקוט הלכות ודיני האבל חובר ע"י שלמה בן יצחק אזולאי לזכר האם רחל אזולאי "אשת חיל מי ימצא".
  • להזמנת מצבות התקשרו 050-5955722 - ליאור.

 



מצבות ברקת
050-5955722

חזרה לתפריט הראשי
כל הזכויות שמורות ©
 







   
לייבסיטי - בניית אתרים