השלבים שעוברים עד לגמר הקמת מצבה איכותית

לאחר שבוצעה הקבורה בבית העלמין וחולפים להם ימי האבל, מתכנסים לעניין בניית המצבה

שלב הראשון הוא בחירת סוג האבן, שיש, גרניט ועוד: מצבות עשויות ממגוון חומרים, כולל אבן חברון ואבנים נוספות, שיש טבעי שלרוב מגיע מטורקיה (שיש טורקי), גרניט שחור, אדום ואפור (סארדו). מומלץ לבחור חומרים למצבות שעמידים בפני פגעי הטבע. 

השלב השני הוא קביעת הגודל והצורה: גודל המצבה וצורתה משתנים בהתאם לסוג המצבה ולטעמים האישיים של מזמיני המצבה ולהוראות בית הקברות הספציפי, שכן תקנות בתי העלמין אינן זהות.

השלב השלישי הוא תכנון הכיתוב על גבי המצבה: יש לבחור מה לכתוב על המצבה, נוסח המצבה. זה לרוב כולל את שמות הנפטרים, תאריכי הלידה והפטירה, ואולי ציטוט או ברכה.

השלב הרביעי בחירת עיצוב הסופי: יש להחליט האם להוסיף, סמלים, איורים, תמונות ואלמנטים עיצוביים נוספים (לבבות על מצבות ועוד) על המצבה.

השלב החמישי ולפני אחרון הוא הזמנת המצבה: לאחר שהחלטת עם קבלן מצבות על כל הפרטים הקשורים לעיצוב המצבה והכיתוב שיופיע עליה. מומלץ להעלות את הכל על הכתב בחוזה חתום כדת וכדין ו/או על גבי הזמנת העבודה. הדגשים בחוזה יהיו: פירוט החומרים וכמויות, נוסח הכיתוב, לוח זמנים שבו מובטח שמצבה מוכנה ליום גילוי המצבה, המחיר ותנאי התשלום.

השלב האחרון הוא התקנת המצבה: המצבה מותקנת על חלקת הקבר לאחר שהוכנה. חשוב לציין שעל בונה המצבה לתכנן את התקנתה בבית הקברות, כשלעיתים נדרש מנוף המניח אותה על גבי תשתית הקבר או בסמיכות לו וזאת בהתאם למיקום החלקה ומשקלה של המצבה.

הערה: יש לזכור שהליך הקמת מצבה דורש תכנון מוקדם וביצוע מדויק. 

מכאן נמשיך לתחנות בהן בונה המצבה עובר:

הנה מספר שלבים עיקריים שבונה המצבה עובר בכל הקמת מצבה:

תכנון ועיצוב: בשלב זה כשכל הנתונים לפניו בונה המצבה מתחיל בתכנון בניית המצבה, גודלה, צורתה וחומרים ממנה בנויה. עוד נוסיף שעל הבונה נדרש לבחון דרישות הנגזרות מתקנות בית עלמין, כמו גם לקחת בחשבון הנחיות של המשפחה ומנהגי הקהילה אליה משתייך הנפטר.

חיתוך האבן: אחרי סיום תכנית העיצובית בונה המצבה מודד את המידות המדויקות, ומכאן יש לחתוך את האבן שנבחרה ולעצב.

חיבור כיתוב: כשהמצבה מוכנה מתחיל שלב הכיתוב שנעשה בחריטה, מילוי וצביעת אותיות, הברגת אותיות, סיתות, הכל לפי העיצוב שנבחר.

בניית הבסיס עליו מותקנת המצבה: השלב הבא הוא בניית בסיס המצבה. את המצבה מניחים על בסיס שנבנה מבעוד מועד כאמור.

התקנת המצבה: שלב התקנת המצבה הוא שלב אחרון, בסיום התקנת מצבה בבית העלמין, בונה המצבה עוטף אותה בכיסוי עד למועד טקס גילוי מצבה.

הערה: לעיתים חלקות הקבר גדולות ומאפשרות הקמת סביבה: לאחר שהמצבה עצמה מוכנה ומותקנת, ניתן להתחיל בהקמת הסביבה שמקיפה אותה. זה יכול לכלול בניית מעגל או חורשה, נטיעת צמחים או עצים, הצבת אבנים נוספות או קישוטים אחרים.

הסרת פסולת: בסיום ההקמה יש לנקות כל פסולת הבניין ויש לוודא שהסביבה יפה ונקיה.

כאשר נדרשים להקמת מצבה יש מספר דברים שחשוב לשקול:

1. עיצוב המתאים לאופיו ומורשתו של המנוח/ה: המצבה היא סמל לחיים של האדם שהלך לעולמו. על לשקף זאת מצבה יכולה להכיל דימויים, סמלים, וכיתובים שמייצגים את האישיות, ערכים ומורשתו של הנפטר.

2. איכות החומרים: חשוב להקים מצבה מחומרים איכותיים שיחזיקו מעמד לאורך זמן.

3. התאמה לבית הקברות: לכל בית קברות הוראות אחרות לגבי מה מותר וממה יש להימנע. יש לבדוק את הוראות בית הקברות לפני שמתחילים בתכנון המצבה.

4. תקציב: מצבות יכולות להיות יקרות, וחשוב להקים מצבה שמתאימה לתקציב שלך ולא להיכנס להרפתקאות.

5. זמן: תהליך הייצור של מצבה יכול לקחת זמן ועל מנת להיות מוכן לטקס גילוי מצבה, ולכן צריך להתחיל מוקדם ככל האפשר.

6. החלטות בני המשפחה:  כדאי להתייעץ עם כל בני המשפחה המעורבים בהזמנת המצבה ולהגיע להסכמות.

7. כיתוב המצבה: באופן טבעי, הכיתוב על המצבה הוא חלק חשוב ביותר. האם אתה רוצה לכלול את שמות המשפחה, תאריכי הלידה והפטירה, ציטוטים או ברכות מיוחדות? האם אתה רוצה להכיל סמלים מיוחדים או דימויים שמייצגים את הנפטר?

לסיכום, הקמת מצבה היא תהליך שמשלב גורמים ואלמנטים רבים ועשוי להיות כבד רגשית. התייעצו, קחו את הזמן שאתם צריכים, ובחרו מצבה שתייצג בכבוד את המנוח/ה.


| מצבות ברקת | תמונות של מצבות | רעיונות לעיצוב מצבה | מחירים | הצעת מחיר | אזורי שירות |

מצבות ברקת 050-5955722 ליאור

זקוקים למצבה? מדריך ממוקד זה יספק לכם הטיפים ויראה לכם הדרך הנכונה במסע להקמת מצבה ליקירכם

1) הטיפ הראשון במצבות: מצבה ככל שתהיה מושקעת לא תשיב הנפטר לחיים ולכן הזמינו מצבה רק על פי תקציב המתאים למצב כלכלי שלכם, מה שאומר אל תקפצו מעל הפופיק.

2) הטיפ השני במצבות: לא משלמים מראש על מצבה. מקבלים מה שמזמינים ורק אז משלמים.

3) הטיפ השלישי במצבות: מזמינים אך ורק חומרים איכותיים למצבה, איך אומרים חכמים "אין לי כסף לשלם בזול". הסיבה: כשחומר אינו איכותי הוא ידרוש בעתיד תיקונים וכשעושים חשבון סופי מגיעים מהר מאוד למותג הידוע "מה שזול עולה ביוקר".

4) הטיפ הרביעי במצבות: את הזמנת המצבה רצוי לבצע מוקדם ככל האפשר. אין איסור הלכתי לעסוק בענייני מצבה בשבעה. רוב המזמינים עושים זאת במהלך ימי השבעה ו/או מיד בסיומה. טיפ זה חשוב לקבלת מצבה איכותית ויפה.

5) הטיפ החמישי במצבות: בוחרים בבונה מצבות וותיק ומנוסה (אגב, עליו להיות קבלן מצבות מורשה מטעם חברת המנהלת את בית העלמין.

7) ראו המלצות אותנטיות בטרם סגרתם עם בונה המצבה.

8) טיפ השמיני במצבות: לאחר שבחרתם בבונה המצבה וביררתם עימו מה המגבלות הקשורות בתקנות בית העלמין בו מוקמת המצבה מתחילה מלאכת העיצוב. כשיש בידכם הנתונים מתחיל שלב התכנון.

9) הטיפ התשיעי במצבות: ראו קטלוגים של מצבות. את הקטלוגים תמצאו באתר של בונה המצבות. בקטלוגים אלו דוגמאות של מצבות אותן כבר ביצע בונה המצבות.

10) הטיפ העשירי במצבות: בשלב תכנון עיצוב המצבה התייעצו עם בונה המצבות בעיקר בעניין חומרים מתאימים לסוג עיצוב שבחרתם, הואיל ומדובר בבנייה, לא כל חומר נקשר לחומרים אחרים. בונה המצבות יספק פתרונות הנדרשים גם במקרים של עיצובים מורכבים.

11) טיפ האחד עשרה במצבות: כיתוב על גבי מצבה. לאחר שלב עיצוב המצבה מגיע שלב כיתוב למצבה שבו אתם מתכננים מיקומים של הטקסט והסמלים, בוחרים פונט וגדלים של הפונט ומתחילים לנסח המצבה.

הטיפים לכיתוב על גבי מצבה: בכיתוב על מצבה מתחילים עם הפרטים הקבועים - (אפשר גם שמות הורים), תאריכי לידה ופטירה, מקום לפ"נ, ת.נ.צ.ב.ה, בהתאם למקום שנותר מנסחים נוסח החופשי. 

טיפ: מצבה היא מנהג ולא חובה הלכתית ולכן כיתוב למצבה אינו כפוף לכללים מלבד החובה לרשום שם הנפטר וכללים הנגזרים מנהלי בית העלמין הספציפי בו נקבר יקירכם.

טיפ לניסוח החלק החופשי במצבה: מחברים נוסח כיתוב למצבה המשקף את אופי הנפטר ונמנעים מהגזמה ודברי רהב.

טיפ נוסף הקשור בכיתוב למצבה: הגהה, הגהה, ועוד פעם הגהה. לאחר שמגיעים לניסוח הסופי מבצעים הגהה חוזרת ורק כשבטוחים שזהו נוסח הסופי מאשרים בחתימה כשלצידה חתימתו של בונה המצבה.

12) טיפ מספר שניים עשר במצבות: בקשו אחריות למצבה.

13) טיפ מספר שלושה עשר במצבות: טיפ זה בעניין חומרים המומלצים למצבה: גרניט שחור, גרניט אדום, גרניט אפור (סארדו), שיש טורקי, אבן חלילה, אבן חברון, אבן גלילית, אבן עצמון, סלעים למצבות מהארץ ומהעולם, וניתן לשלב בין מספר חומרים.

14) טיפ מספר ארבעה עשרה במצבות: לברר מראש סכום אגרת מצבה. סכום האגרה אינו קבוע ונע סביב ה 800 ש''ח למצבה בקבורת שדה ו- 200-350 ש"ח למצבות קיר. הטיפ שלנו הוא לבדוק באם אכן נדרש תשלום האגרה - כחלק מעידוד קבורה בקומות, קבורת קיר/סנהדרין, יש מבין העיריות המממנות תשלום האגרה. 

שימו לב: ככל שבית העלמין מנוהל ע"י חברת קדישא את האגרה מעביר בונה המצבה ולא המשפחה.

לשאלות נפוצות על מצבות, קבורה ואבל לח/י כאן


| מצבות ברקת | תמונות של מצבות | רעיונות לעיצוב מצבה | מחירים | הצעת מחיר | אזורי שירות |

מצבות ברקת 050-5955722 ליאור