תפקיד חייה, של המצבה

אם ישנו סיפור המסביר ומבהיר את חשיבותן של מצבות בחיי קהילה, בית עלמין העתיק ביפו הוא דוגמה חיה ובועטת, שמתם לב, כתבתי מצבה חיה. המקום שמסמל יותר מכל את המוות הופך להיות חי, תזזיתי ובועט. בהמשך למאמר תבינו כיצד כיתוב על מצבה עתיקה משנה תפיסות עולם ומוביל את החיים לחיות הרבה יותר טוב.

הסיפור שלי עם בית עלמין עתיק ביפו מתחיל בסדרה הנהדרת של מודי בראון ז"ל תל אביב יפו. שם, בין 160 דקות של הסדרה בת 3 פרקים הייתה דקה אחת שכבשה אותי והובילה להחלטה שיש לחקור. לא את תולדות תל אביב יפו אלא את תולדות תקומת המדינה, שעד לאותו רגע גודרה על ידי המספרים (עיתונאים והיסטוריונים) במסגרת סיפור אחד, אותו סיפור שקבע שהמדינה הוקמה ע"י פליטים ונמלטים מיבשת אירופה, ולא כך הוא כלל ועיקר. אלא שמודי מסר גרסה חדשה, שעיר עברית הראשונה הוקמה בכלל בכספי וברכישותיו של יהודי מצפון אפריקה שעלה לישראל עוד במאה השמונה עשרה, יחד עם אלפי משפחות ממרוקו ושכנותיה. חלוצים אלו, ממדינות צפון אפריקה עלו לישראל, חלקם התיישב ביפו, אחרים עלו לירושלים ומקומות נוספים והיו בעצם מתיישבים הראשונים שחיכו לאחיהם מאירופה. וכשהתותחים רועמים ממלחמות עקובות מדם בארץ המריבה כולם שותקים, אינם מספרים את הסיפור האמיתי על כך שהראשונים שרכשו קרקעות, עסקו בבניין הארץ ושוויתרו על כספי החלוקה היו יהודי צפון אפריקה קמות המצבות בבית עלמין העתיק ביפו ומספרות את הסיפור האמיתי, זה שמודי רמז עליו ולא הרחיב. אבל המצבות חיות, כדי לספר על כך ולבעוט במיתוס המעוות.


מאחורי דלתות הברזל בבית עלמין העתיק ביפו: מסתתר הסיפור, מסתתרת האמת, שראוי, רצוי ואף הכרחי לספר לדורות הבאים. הסתרתו של הסיפור שחקוק על מצבות בית עלמין ביפו על כך שיוזמת הקמת עיר עברית הראשונה הייתה של מתיישבי עליה הנשכחת, עליית יהודי צפון אפריקה, והם הראשונים לוותר על כספי החלוקה תוביל לפיוס עדתי וחברתי. זהו תפקיד חייה של המצבה בבית עלמין עתיק ביפו, אלו הם תפקיד חייהן של שאר המצבות באותו בית העלמין. זהו כנראה תפקידן החשוב של מצבות בכל העולם וחברה שמוותרת עליהן (ביפן שורפים 100% מהגופות) מונעת מהחיים מידע הכרחי לבניית חברה טובה יותר.


מצבה בתפקיד חייה, פיוס

שמעו את תמר אסרף על תפקיד חייה של מצבה, לספר את הסיפור האמיתי ואז להתפייס. (קרדיט: ישראל היום)


מצבות-ידע של ברקות מצבות מזמינים אותך לקרוא מחקרים, עבודות אקדמיות, ועבודות מוזמנות מטעם המדינה על מצבות, מצבה ונושאים הקשורים אליהם. בלוג זה מתעדכן מדי יום. לצירוף מחקר חשוב יש לפנות אלינו למייל: לחץ/י כאן למעבר למייל